Résumé
Cet article propose une analyse exploratoire basée sur une expérience menée dans trois classes des deux premières années de la scolarité en Suisse francophone. Durant des sessions de jeu libre, les enfants disposaient de matériel numérique débranché. Trois scénarios de jeu symbolique sont étudiés en détail. L’intégration de ce matériel a permis, d’une part, la modernisation des scénarios classiques en adéquation avec le contexte du XXIe siècle, et d’autre part, une globalisation accentuée des scénarios traditionnels. En outre, guidés par l’imaginaire des enfants, de nouveaux espaces ont émergé, une évolution rendue possible grâce à l’influence des nouvelles technologies.
This article presents an exploratory analysis based on an experiment conducted in three classes of preschool in French-speaking Switzerland. During free play sessions, the children had access to unplugged digital materials. Three pretend play scenarios are examined in detail. The integration of these materials allowed, on the one hand, the modernization of classic scenarios in the context of the 21st century and, on the other hand, an accentuated globalization of traditional scenarios. In addition, new spaces have been created, guided by children’s imagination, an evolution made possible by the influence of new technologies.
This article presents an exploratory analysis based on an experiment conducted in three classes of preschool in French-speaking Switzerland. During free play sessions, the children had access to unplugged digital materials. Three pretend play scenarios are examined in detail. The integration of these materials allowed, on the one hand, the modernization of classic scenarios in the context of the 21st century and, on the other hand, an accentuated globalization of traditional scenarios. In addition, new spaces have been created, guided by children’s imagination, an evolution made possible by the influence of new technologies.