Résumé

Virtual Reality (VR) has three main advantages: allowing safe simulations, experimenting different conditions for the same scenario, and providing the perfect replicability of the scenarios. We present a feasibility study on the use of VR and VR immersive headsets to assist young adults (10-18) with intellectual disabilities in learning new skills. We focused on the scenario of a pedestrian crossing without traffic lights, and we considered several environmental conditions (day/night, weather, kindness of drivers, etc.). Our study is not limited to young people with autism spectrum disorder but takes into account young adults with intellectual disability with an associated disorder. 15 young people participated in the study showing a very good acceptability of immersive headsets and a noticeable learning effect already afer a short training session. However, a longer and more extensive study is needed to evaluate the transfer of learning to reality.

La réalité virtuelle (VR) a trois avantages : simuler en toute sécurité, proposer différentes conditions pour une action identique et rejouer un scénario de manière contrôlée. Nous présentons une étude de faisabilité concernant l’utilisation de la VR (casques immersifs) pour accompagner dans l’apprentissage de nouvelles compétences des jeunes adultes (10-18) avec une déficience intellectuelle (DI). Nous nous focalisons sur le scénario d’un passage piéton, en considérant plusieurs conditions environnementales (jour/nuit, gentillesse des conducteurs, etc.). Notre étude ne se limite pas aux jeunes avec trouble du spectre de l’autisme mais prend en compte les 10-18 ans ayant une DI avec un trouble associé. 15 jeunes ont participé à l’étude en montrant une bonne acceptabilité du casque immersif et un effet d’apprentissage déjà après une courte session d’entrainement. Une étude plus étendue et de longue durée est nécessaire pour évaluer le transfert de l’apprentissage dans la réalité.

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